Bouwen aan vertrouwen

Wat goed om te zien dat we meer vertrouwen willen in de politiek, maar ook hier moeten we kritisch blijven en zorgen dat verwachtingen beide kanten op duidelijk zijn, de Zwijndrechtse VVD is hierin duidelijk.

Raad verdeeld over instrumenten terugwinnen vertrouwen inwoners

06 maart 2024 • 17:00 door Willem Schneider

Raad verdeeld over instrumenten terugwinnen vertrouwen inwoners

ZWIJNDRECHT – De gemeenteraad is op zoek naar manieren om het vertrouwen van de inwoners van Zwijndrecht weer terug te winnen. De raadsleden zijn echter verdeeld hoe zij dit vertrouwen kunnen vergroten. Dit bleek op 5 maart tijdens de gemeenteraadsvergadering. Om meer consensus hierover te krijgen besloot de meerderheid van de fracties het voorstel van de agenda te halen.

Vijf “interventies”
Dat het vertrouwen van de bewoners van de gemeente laag is, geeft de lage opkomst bij de verkiezingen aan, aldus Daniella van der Geer-Verspaandonk (VVD) gisterenavond. Na deze verkiezingen kwam de raad met het programma ‘Bouwen aan Vertrouwen.’ Het doel van programma is dat de gemeente Zwijndrecht samen met de “samenleving werkt aan grote opgaven, waarbij de samenleving en gemeente over en weer weten wat je van elkaar kunt verwachten en vertrouwen hebt in elkaar.” De vraag is hoe je dat doet. Een werkgroep van vier raadsleden kwam vervolgens met vijf “interventies”:

1. Opzetten communicatiestrategie
2. Meespraak op oriëntatieavonden
3. Inrichten motie-markt (o.a. voor jongeren)
4. Burgerberaad: een, fysieke of digitale, bijeenkomst waarin willekeurig geselecteerde burgers samenkomen om gezamenlijk en geïnformeerd te discussiëren over complexe maatschappelijke kwesties en beleidsvorming.
5. Burgerbegroting: een proces waarbij burgers rechtstreeks betrokken worden bij het verdelen van een deel van de publieke middelen, waardoor ze inspraak hebben in de besluitvorming over de besteding van overheidsbudgetten.

Twee Plus-interventies
Daarnaast zijn twee ‘interventies’ meegenomen, omdat zij “de hoogste impact op de doelstellingen” zouden hebben. Dat zijn:
6. Burgerparticipatieplatform: online digitaal platform dat burgers de mogelijkheid biedt om actief deel te nemen aan besluitvormingsprocessen, meningen te delen en directe input te leveren aan beleidsmakers.
7. Vormen van coproductie: samenwerking tussen burgers en overheidsinstanties, waarbij beide actief bijdragen aan het ontwerpen, implementeren en beheren van diensten, projecten of beleidsmaatregelen.

Van de agenda gehaald
Bij de bespreking in de raad bleken de VVD, ABZ en ZPP bezwaren tegen een aantal interventies te hebben. Zo vreesde de VVD te hoge verwachtingen bij de burgers en jongeren. Daarom moest aan “verwachtingsmanagement” worden gedaan. Met een viertal amendementen en met enkele moties wilden deze drie partijen het raadsvoorstel wijzigen.
PvdA’er Gerard Slotema betreurde dat. Hij voorstelde daarom als raad nog een keer met elkaar over dit onderwerp en de voorgestelde wijzigingen in een carrousel uitgebreid te spreken. Fred Loos (ABZ) vond dit een uitstekend idee, want ABZ wil bijvoorbeeld een burgerraad, een burgerbegroting en burgerparticipatieplatform schrappen. “Gelet op het komende ravijnjaar (2026) vinden we dat dit soort voorstellen ons teveel kost.” Tristan Vlok (CDA) stond daarentegen gereserveerd tegen het ordevoorstel van de PvdA. “We hebben het in de carrousel besproken, welke nieuwe feiten zijn er dan bijgekomen?”

Alleen met de stemmen van de ChristenUnie/SGP tegen werd het ordevoorstel om dit onderwerp van de agenda te halen aangenomen. Wordt dus vervolgd!

Daniella van der Geer-Verspaandonk: sommige instrumenten leiden tot te hoge verwachtingen bij burgers. Daarom moet de raad aan “verwachtingsmanagement” doen.