Discussie openstelling Blauwe Brug

Al vele jaren is er een discussie of en in welke mate de zogenaamde Blauwe Brug gebruik kan worden door vrachtverkeer dat van en naar industrieterrein Groote  Lindt rijdt. De discussie kwam weer naar voren toen in de gemeenteraad het nieuwe gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) werd behandeld. Naast alle vraagstukken over mobiliteit in de gemeente zat daar ook een onderzoek bij van de omgevingsdienst naar de geluids- en milieubelasting bij van het gebruik van de Blauwe Brug. Om dit onderzoek werd al jaren gevraagd door de gemeenteraad omdat er door verschillende partijen steeds een stelling werd ingenomen over nut en noodzaak van het vrachtverkeer via de Blauwe Brug. Steeds werd daar een standpunt over ingenomen op wat we zogenaamde “onderbuikgevoelens” kunnen noemen.

Nu lag er dan een gedegen onderzoek naar de werkelijke effecten. En wat bleek: de hoogte van uitstoot van fijnstof door het wel of niet volledig openstellen kon niet worden bepaald. Dit heeft als (in onze woorden) simpele verklaring dat de fijnstofuitstoot van de A16 dermate overheersend is dat er geen verschil aangetoond kan worden, daarvoor zijn de aantallen vrachtwagens die er dan extra zouden rijden over de route Burgemeester van het Hoffweg – Plantageweg (richting Breda) of Burgemeester van het Hoffweg –  Burgemeester Doumaweg – Pieter Zeemanstraat (richting Rotterdam). Qua uitstoot C02 en geluidsbelasting bleek uit de metingen dat de belasting voor de bewoners aan de genoemde straten weliswaar toeneemt, maar nog steeds binnen de toegestane waarden blijven. Daar staat tegenover dat de vermindering van de belasting voor bewoners aan de Lindtsedijk, Geerweg en Munnikensteeg sterker daalt. Een simpele rekensom qua afstanden maakt dit duidelijk. De afstand voor een vrachtwagen vanaf de Blauwe Brug naar de oprit bij Swinhove bedraagt 1,2 km. Om naar het knooppunt Sandelingen te komen is dezelfde vrachtwagen 5,2 km door Zwijndrecht onderweg. Dus de afstand die een vrachtwagen op die manier binnen Zwijndrecht aflegt met 80% verminderd. Voor vrachtwagens die via de Pieter Zeemanweg richting Rotterdam gaan is de afstand vanaf de Blauwe Brug 1,8 km. Ook hier is dus een aanzienlijk (65%) kortere route  door Zwijndrecht voor nodig. Daar komt nog bij dat de nu al zwaarbelaste Sandelingenknoop enigszins wordt ontlast. Dat is nodig ook gezien de bedrijfsontwikkelingen op de Sandelingen-Oost. Per saldo geeft een volledige openstelling voor totaal Zwijndrecht een aanzienlijke vermindering van de belasting. Betekent dat dan dat de partijen die voor volledige openstelling zijn geen oog hebben voor de eerstgenoemde bewoners? Nee zeker niet, maar we staan er voor alle inwoners en niet voor een specifieke groep en zeker niet alleen voor ondernemers zoals door bepaalde partijen wordt gesuggereerd.

En dan is er uiteraard ook nog het vraagstuk van verkeersveiligheid. Laten we beginnen met ons te beseffen dat een 100% veilige buitenruimte niet realistisch is. Deelname aan het verkeer in welke vorm dan ook heeft altijd het risico op ongelukken in zich. We moeten van de illusie af dat “de overheid” dat moet en kan oplossen. Uiteraard doen we er als gemeente zoveel mogelijk aan om het veiliger te maken, maar helaas wordt schade in het verkeer voor 90% veroorzaakt door menselijk gedrag en maar 10% door technisch falen. Wij liberalen vinden dan ook dat je niet de illusie mag wekken dat ongelukken te alle tijden zijn te voorkomen. Ontslaat dit ons er dan van om het zo veilig mogelijk te maken? Nee zeker niet. En ja door meer vrachtverkeer toe te laten over de Blauwe brug is het kans op ongelukken op die route automatisch ook groter. Maar voor degene die wel eens gebruik maken van de rotonde op de Geerweg, Munnikensteeg – Lindeweg of de rotonde bij de Manage weten dat daar het verkeer ook behoorlijk intens is. Sterker nog de rotonde bij de Manage is zelfs speciaal aangelegd om het veiliger te maken voor de jeugd om daar over te kunnen steken. Dus voor beide richtingen blijft veiligheid een aandachtspunt. Dat is ook de reden dat we de motie van het CDA hebben gesteund om zo door middel van een evaluatie dit te blijven volgen.

0 reacties