Zwembad de Hoge Devel functioneert nog niet naar wens

ZWIJNDRECHT – Het aantal bezoekers en de financiële opbrengst van het nieuwe zwembad De Hoge Devel lijken tegen te vallen. Dit bericht publiceerde Zwijndrecht.net enige tijd geleden.

Veel klachten
Honderden lezers van Facebook van Zwijndrecht.net hebben vervolgens hun klachten geuit over dit nieuwe zwembad. Daarom heeft Zwijndrecht.net de raadsfracties om reacties gevraagd op deze klachten. Van de acht fracties hebben drie gereageerd: de ABZ’er Fred Loos, de VVD’er Spanjersberg, en ZPP’er Freek Hartmeijer. Het algemene beeld is dat de drie politici de klachten van lezers herkennen en verbeteringen willen.

ABZ: meer recreatief zwemmen, geen buitenbad
Volgens Fred Loos heeft ABZ direct na de opening samen met de CU-SGP zich verwonderd over het gepresenteerde plan als het gaat om de verdeling van de tijden dat bepaalde groepen het zwembad mogen gebruiken. “Zo zagen wij te weinig tijden voor recreatief zwemmen. Hier gaan wij zeker werk van maken nu blijkt dat het gebruik tegenvalt. Zo ook de opmerkingen omtrent de horeca faciliteiten en de wijze van het gebruik,” vertelt Loos. “Ten tijde van het oude zwembad hadden wij het verwijt dat er te weinig commerciële ervaring was. Dat blijkt nu niet anders. Wij gaan hier dus wederom werk van maken.” En een buitenbad? “Een buitenbad gaan we niet terugbrengen maar het gebruik moet omhoog. Wordt vervolgd,” aldus een strijdlustige Loos.

VVD: meer recreatief zwemmen, betere bedrijfsvoering
Ook VVD-fractievoorzitter Daan Spanjersberg herkent zich in de klachten. “Wij hebben binnen de VVD al meermalen gesproken over het zwembad en de klachten. Allereerst krijgen we altijd het compliment van wat een mooi zwembad is.” Ook de faciliteiten zijn volgens “op orde en qua bouw is er niet zo heel veel mis.”

Ook het recreatiezwemmen vindt de VVD’er een punt van zorg. “Ernstiger is dat het recreatiezwemmen te beperkt is en op dagen (weekenden) bijna er niet is. Ook de horeca werkt in deze vorm niet.” Verder is het volgens Spanjersberg zorgelijk dat verenigingen tegen ‘torenhoge’ huren aankijken.
Verder moet de bedrijfsvoering van het zwembad verbeterd worden. “De resultaten die het zwembad nu boekt zijn gewoon ondermaats. Wij vinden de aansturing niet van het niveau dat bij zo’n goed zwembad past. Qua bedrijfsvoering blijft commercieel inzicht onduidelijk en worden faciliteiten niet of verkeerd gebruikt. Marketing en reclame blijven ver achter. Het is terecht dat inwoners (ook leden uit onze fractie die met kinderen het zwembad bezoeken) veelal ontevreden zijn.”

Meer snelheid
“We weten dat de wethouder in gesprek is en naar de directie kijkt. Het duurt te lang voordat er stappen worden gemaakt. Wij gaan opnieuw druk zetten bij de wethouder ommet spoed hier maatregelen te nemen. Inwoners zijn niet tevreden en de exploitatie is bedroevend, waardoor er veel geld vanuit de gemeente bij moet. Dat kan niet de bedoeling zijn en daar waken wij als gemeenteraad over.” Kortom: “Het moet heel snel anders en wij gaan (ik heb de indruk raadsbreed) druk zetten op aanpassingen en willen een directie die adequaat ingrijpt.”

ZPP: betere openingstijden
Freek Hartmeijer (ZPP) betreurt het dat het zwembad niet aan de wensen voldoet. “Als raad hebben wij in het verleden een besluit genomen om het zwembad voor Zwijndrecht te behouden, daar zijn wij blij mee. Wij zien ook wel in dat er voor de recreanten iets moet gebeuren qua openingstijden, daarnaast is er in Heerjansdam een buitenbad en ook in H.I.Ambacht waar gebruik van gemaakt kan worden.”

0 reacties